Käyttäjien kokemuksia

Marja Kälkäjä, Oulun kaupunki

Parasta palvelua -verkkopalvelun avulla olemme saaneet valtavan hyvää tietoa palvelujen järjestämisen tueksi. Erityisesti ostopalveluprosessimme ovat tehostuneet ja jämäköityneet. Palvelun ansiosta palveluntuottajien tuotteita ja hintoja ollaan saatu yhtenäistettyä, mikä helpottaa vertailua. Lisäksi Parasta palvelua -palvelussa palveluntuottajien valvontamahdollisuus on huippuluokkaa; käytettävissä on aina ajantasaiset varmenteet ja tilaajavastuuraportit. Asiakkaat ovat huomanneet kuinka kätevää on nähdä ajantasaisesti oma palvelusaldo, ja on ollut myös ilo huomata, että he ovat löytäneet verkkopalvelun palautemahdollisuuden. Ominaisuuden avulla sekä me että yksityiset palveluntuottajat voimme tarjota jatkossa entistä parempia palveluja.  

Palveluohjaaja, Turun kaupunki

Palveluntuottaja näkee koneelta, että kuka on myöntänyt palvelusetelin. Jos heille tulee huoli siitä mitä siellä kotona on, niin he pystyvät olemaan helposti meihin päin yhteydessä, jos asiakkaan luona on jokin epäkohta tai tavallisuudesta poikkeava tilanne. He pystyvät nyt ottamaan helposti yhteyttä, ja luulenkin että sellaiset yhteydenotot ovat lisääntyneet palveluntuottajilta meille päin ongelmatilanteissa. 

Palveluesimies, Turun kaupunki

Aikaisemmin teimme vuodenvaihteessa aina uudet setelit, ja minulla oli 55 asiakasta. Tulostin siis 55 kertaa sen 12 palveluseteliä ja allekirjoitin niistä jokaisen. Se oli aikamoinen työ vuodenvaihteessa tulostaa ja allekirjoittaa 660 palveluseteliä. Tulostinkin kävi aika kuumana kun tulosti sen määrän papereita.

Kotihoidon esimies, Turun kaupunki

Kaupungin tukiessa palvelusetelijärjestelmän kautta tuotettuja palveluita, tulee palvelusetelipalvelu asiakkaalle halvemmaksi. Tärkeää on muistaa että palveluseteli on asiakkaalle vaihtoehto. On myös asiakkaita jotka tarvitsevat runsaammin apua mutta ovat itse halunneet palvelua palvelusetelillä.

Palvelupäällikkö, Turun kaupunki

Ennen oli paljon ylimääräistä työtä. Koko päivä meni asiakkaiden tarkistukseen. Palvelusetelien tekeminen oli todella työlästä. Pikaisesti tarkistettiin jokainen asiakas, mutta ei ollut aikaa tarkkaan läpikäyntiin jokaisen asiakkaan kohdalla. 80 asiakasta oli maksimi, eli ei voisi millään näin suurta määrää asiakkaita palvella. Pöydät olivat tavallisesti täynnä odottavia tarkistettavia laskuja. Jatkossa kasvava asiakasmäärä olisi vaatinut kokopäiväisen tarkistajan. 

Palvelupäällikkö, Turun kaupunki

 (Ennen) Joka kuukausi tuli laskuja yksitellen, ja me kävimme läpi niitä. Laskimme ensin tunti tunnilta että paljonko asiakas on käyttänyt palveluseteliään. Tämän jälkeen veimme laskut sihteerille ja sihteeri kävi samalla tavalla kaikki läpi. Vasta sen jälkeen oli laskutus, palveluntuottajat saivat laskuttaa. Jos ihmisten matikkapää ei toiminut niin se oli siinä. Jos sihteeri laski eri tavalla kun me niin taas laskettiin uudelleen.